Linie lotnicze SkyUp powrócą do realizacji lotów rozkładowych, a Kiszyniów stanie się pierwszą bazą operacyjną dla ruchu regularnego. Boeingi 737 maltańskiej spółki-córki będą latać ze stolicy Mołdawii do Francji, Grecji, Hiszpanii, Portugalii oraz na Cypr. Na uruchomienie lotów rozkładowych ze stolicy Mołdawii wpłynęło „duże zapotrzebowanie” Ukraińców na podróże lotnicze.
Atak Rosji oznaczał dla ukraińskich linii lotniczych konieczność odnalezienia się w nowej rzeczywistości i przemodelowania zasad prowadzenia biznesu. Najlepszą alternatywą był i jest wynajem samolotów wraz z załogą innym przewoźnikom lotniczym na świecie. Tak zrobiły m.in. linie SkyUp – prywatny operator, który został założony na Ukrainie w maju 2018 roku.
Decyzja o współpracy z innymi liniami w formule wet-leasingu okazała się dla SkyUp’u bardzo dobra, albowiem w podstpandemicznej erze popyt na usługi ACMI jest duży, a wycofanie w czasie COVID-u wielu starych samolotów wygenerowało lukę, którą trudną wypełnić. Z usług ukraińskiego operatora korzystali przewoźnicy z Unii Europejskiej;
linie uzyskały maltański certyfikat operatora lotniczego (AOC), aby móc swobodnie operować w obrębie Unii, a
jednym z głównym celów SkyUp’u była możliwość realizacji lotów rozkładowych, o czym powiedział w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Dmytro Seruchow, dyrektor generalny linii lotniczych z Ukrainy.
Po kilkunastu miesiącach pracy, klarowny plan w końcu się zmaterializował, a SkyUp Airlines uruchomią loty rozkładowe do Unii Europejskiej. Kiszyniów będzie pierwszą bazą operacyjną dla ruchu rozkładowego. Za obsługę rejsów odpowiadać będzie maltańska spółka-córka; ze stolicy Mołdawii boeingi 737 będą latać na Cypr (Larnaka), jak i do Francji (Paryż-Beauvais), Grecji (Heraklion, Saloniki), Hiszpanii (Alicante, Barcelona, Palma de Mallorca). W siatce połączeń znajdzie się również Lizbona. Na trasach do Barcelony, Larnaki i Paryża SkyUp napotka na konkurencję Wizz Aira.
Pierwsze loty odbędą się w kwietniu 2025 roku, a częstotliwość rejsów, w zależności od destynacji, wyniesie od jednej do czterech rotacji w tygodniu. – Dążymy do zapewnienia odporności ukraińskiego lotnictwa i ułatwienia Ukraińcom podróżowania po całym świecie – powiedział Dmytro Seruchow, dyrektor generalny SkyUp Airlines, przyznając jednocześnie, że szybka adaptacja do rynkowych uwarunkowań pomogła w utrzymaniu operacyjnym zespołu i floty.
Wybór Kiszyniowa jako bazy podyktowany jest bliskością międzynarodowego portu lotniczego do ukraińskiej granicy, co czyni stolicę Mołdawii praktyczną dla ukraińskich podróżnych przy wyborze portu wylotowego. Na uruchomienie lotów rozkładowych z Kiszyniowa wpłynęło także „duże zapotrzebowanie” Ukraińców na podróże lotnicze w celu odwiedzenia krewnych, utrzymania relacji biznesowych, wysiłków dyplomatycznych, czy realizacji działań humanitarnych lub obowiązków dziennikarskich.